Formáció
Budapest Jazz Ochestra
Budapest Jazz Ochestra
A formációról
Budapest Jazz Ochestra 1998 októberében alakult meg  Magyarország egyetlen professzionális big band-jeként, és a tradicionális big band felállást követi: 5 szaxofon (2 tenor szaxofon, 2 alto szaxofon, 1 bariton szaxofon), 4 posan (3 harsona, 1 basszus harsona), 4 trombita, valamint a zongorából, bőgőből és dobból álló ritmusszekció.

A Budapest Jazz Ochestra
 (BJO ) története

A magyar jazz élet színes palettáján nagyon sok fajta stílus és irányzat képviselteti magát. Nemzetközileg is elismert, magas színvonalon szólalnak meg magyar előadók akár a fúziós zene, a main stream jazz, etno jazz, dixieland stb. hangján, de a sok-sok kiváló együttes között sajnálatos módon hosszú évtizedekig nem képviseltette magát, a jazz egyik méltán különleges formációja: a big band. Ennek okait kutatva rájöhetünk, hogy elsősorban szervezési és financiális problémákra lehet visszavezetni ezt a hiányt. Amatőr, pusztán lelkesedésből fenntartott nagyzenekarok természetesen korábban is léteztek és léteznek ma is, de egy 17 tagú formációt ilyen formán szinte lehetetlen rendszeres működésre bírni.
Valószínűleg ennek is köszönhető, hogy a közönség soraiból sem alakult ki egy olyan tábor, amely a big band jazz műfaja felé fordítaná érdeklődését, pedig ez a sajátos formáció magában foglal egy különleges hangzást és egyfajta különleges játékmódot is.
Ez az irányzat végig kísérte a jazzt egészen a 20-as évek elejétől napjainkig, de furcsa módon igazi popularitásra, csak egy igen rövid korszak talált: a swing korszak aranykora, Glenn Millerrel és Benny Goodmannal. Kevesebb szó esik azonban azokról a hasonlóan nagyszerű zenekarokról, mint pl. Duke Ellington, Count Basie, Woody Herman, Tomy Dorsey, Stan Kenton, Buddy Ritch, Charles Mingus stb. big bandjai.
1998 októberében megalakult, a hosszú idők óta egyedülálló módon jazz muzsikusokból álló Budapest Jazz Orchestra. A zenekar elsődleges céljai közt szerepel az, hogy muzsikusai elsajátítsák azt a fajta sokszínű játékmódot, amit a műfaj sokrétűsége megkövetel annak művelőitől. Továbbá, nagyon fontos feladatunknak tartjuk ennek eljuttatását a jazz iránt fogékony közönséghez, megmutatva számukra, hogy milyen is ez a muzsika, hogy honnan hová fejlődött az évtizedek alatt, megismertetni velük mind azokat az előadókat, akik mérföldkövei voltak ennek a zenének. Ezek után dönthessenek a felől, hogy kik azok, akik kompozícióikkal, hangszereléseikkel, és játékukkal, ízlésükhöz a legközelebb állnak.
Természetes, hogy egy zenekar nem támaszkodhat egész létezésében a műfaj nagy egyéniségeinek munkáira. Produkciónk létjogosultsága elvész, ha kizárólag Thad Jones, vagy Sammy Nestico hangszerelésein keresztül mutatkozunk be a nagyérdeműnek. Fontos célunk, hogy – természetesen a tradíciókat és tapasztalatokat nem mellőzve – megtaláljuk az együttes saját hangját. Ehhez olyan magyar hangszerelőket hívtunk segítségül, akiket már több nívós produkcióból is ismerhet a jazzrajongó. Pl.: Oláh Kálmán, Friedrich Károly – akik, mint külsős munkatársak szerepelnek a zenekar oldalán, illetve Hámori János, Kollmann Gábor, vagy Zana Zoltán akik maguk is a zenekar tagjai.
Ezen célok tudatában, már az 1998-99-es években is több magas színvonalú fellépést tudhattunk hátunk mögött. Ezek között hazai jazz fesztiválok (Kecskeméti Jazz Fesztivál, Szombathelyi Jazz Napok, Hódmezővásárhelyi Zenei Napok), jazz klubok (Dokk Jazz Club, Old Man’s Pub, IBS), a Magyar Rádió, élő adásban közvetítette a Duke Ellington 100. Születésnapjára adott koncertünket, a Márványteremből. És ami igazán egyedülálló ebben a műfajban, bérletes koncert sorozatokat adtunk. Ez a fajta előadási forma az, ami a zenekar szakmai életének gerincét képezi. Egy-egy ilyen koncertet hosszú felkészülési folyamat előz meg, az egyéni felkészüléstől kezdve, a szekció-próbákon keresztül egészen az összpróbákig. Minderre azért van ekkora szükség, mert koncertről-koncertre a műsor állandóan változik. Ilyen módon a zenekar különlegesen nagy repertoárra tett szert az elmúlt időszakban. (Jelen pillanatban, kottatárunk közel 150 darabot mondhat a magáénak.)
1999 őszén, az International Buda Stage-en (IBS), egy három részes sorozatban mutattuk be a big band irodalom remekműveit, Ellingtontól napjainkig.
2000 januárjától, a MATÁV Zeneházban pedig - kissé jobban ráfókuszálva az amúgy is mindig aktuális témánkra -, “Big band legendák” címmel, egy négy részes sorozatban mutattuk be, a műfaj nagyjainak zenekarait: januárban bérletbeharangozó koncert; februárban Duke Ellington-Count Basie; márciusban Glann Miller-Benny Goodman-Woody Herman; áprilisban Stan Kenton-Buddy Ritch; májusban Charles Mingus-Mel Lewis zenekar, és ebbe az előadásba csempésztük bele a BJO saját szerzeményeit is. A koncerteket rendszeres teltház fogadta.
Minden egyes alkalommal, vendégszólistákkal tettük színesebbé műsorunkat. Pocsai Kriszta, Berki Tamás, Oláh Kálmán, Tisza Bea, Borbély Mihály, Balázs Elemér, Sramkó János, László Attila, és Dés László voltak azok a kiváló művészek, akik játékukkal elkápráztatták a közönséget épp úgy, mint bennünket.
A 2000/2001-es évadban, folytatva MATÁV Zeneház béli előadás sorozatunkat - még közelebb hozva a szerzők személyiségét – ezúttal a zeneszerzőkkel és hangszerelőkkel ismertettük meg közönséget. Szeptemberben Billy Strayhorn; októberben Sammy Nestico; novemberben George Gershwin; decemberben természetesen karácsonyi darabokból válogattunk majd; januárban Thad Jones, februárban rendhagyó módon a BJO két szerzőjének olyan darabja került bemutatásra, ami kifejezetten a zenekarnak íródott: Oláh Kálmán – Concerto For Jazz Orchestra és Fekete-Kovács Kornél – Budapest Jazz Suite címmel, márciusban Miles Davis, áprilisban pedig Charles Mingus kompozíciói kerültek műsorra.
Májusban egy igazán különlegesnek mondható előadás került a BJO koncert programjára. Butch Lacy, az Egyesült Államokból származó kiváló zongorista, zeneszerző, hangszerelő munkái járultak hozzá MATÁV Zeneház béli koncertünk sikeréhez. A zenekar kapcsolata a kiváló amerikai művésszel nem újdonsült keletű. 2000 augusztusában, közös mesterkurzust szerveztünk, melynek zárásaként, egy három koncertből álló mini turnén mutattuk be, az egy hét alatt megtanult Butch Lacy darabokat, Siófokon, Balatonbogláron, és Baján.
Az előző évadhoz hasonlóan 2000-2001-ben is kiváló szólistákat sikerült megnyernünk Lakatos Ágnes, Csepregi Gyula, Fekete István, Oláh Kálmán, Gőz László, Gyárfás István, Hárs Viktor személyében.
2000. november 29.- én, egy méltán rendkívülinek mondható koncerten működhettünk közre a Zeneakadémián. Duke Ellington: Sacred Concert című darabjának magyarországi ősbemutatóját tűzte műsorra a Magyar Filharmónia. A mű előadását a külföldi vendégművészek, az Állami Kórus, és a BJO közös játéka tette különlegessé. A dán nemzetiségű John Hoybe dirigálása alatt, és a svéd származású Eleonor Johanson szoprán hangjával sikerült feledhetetlenné tenni az előadást. A darab hangulata nem csak a közönséget, de a muzsikusokat is magával ragadta. A bemutató oly nagy sikerrel végződött, hogy a darab újbóli előadására, már a helyszínen megszületett a felkérés. Január 15.-én, a Magyar Állami Operaház színpadán hangzott el újból Duke Ellington gyönyörű alkotása. Az Egyesült Államok nagykövetségének, „Martin Luther King” napi rendezvényének kiemelt műsorszámaként.
A hazai jazz élet sajnos nem bővelkedik túlságosan jazz fesztiválokban. Azon kevés magyar fesztivál közül, amely rendszeresen megrendezésre került az elmúlt években, az egyik igen jelentősnek mondható fesztivál, a budapesti Dózsa Művelődési Központban megrendezett „Dobosok farsangja”. A rendezvény eleinte a dob szerelmeseinek szólt elsősorban, de mára már egy igen jelentős jazz fesztivállá nőtte ki magát. Martonosi György - aki rendezvény szervezője és szellemi atyja –, idén februárra egy kiváló ötlettel kavarta fel a rendezvény elmúlt évekből megszokott menetét. A Budapest Jazz Orchestrának jutott az a megtisztelő feladat, hogy az est házigazda zenekaraként lekísérhesse Magyarország legtehetségesebb fiatal dobosait. Borlai Gergő, Sramkó János, Banai Szilárd, Berdisz Tamás, Tiba Sándor, Kaszás Péter, Dörnyei Gábor, Pusztai Csaba, Szendőfi Péter – ez a névsor, úgy hiszem méltán nevezhető a hangszer krémjének. Az előadás menetét, időnként Tisza Bea gyönyörű hangja tette még színesebbé.
Egy olyan együttesnek, mely tagjai számára a szakmai kihívások, a fejlődés és a tanulás az, ami az inspirációt jelenti, természetes az a „kirándulás” amit a BJO a kortárs zene területén tett.
Az első ilyen jellegű felkérésünk 2000. Szeptemberében volt: az Olasz Kultúrintézet évadnyitóján adhattuk elő Franko Donatoni Sweet Basil című művét, a kiváló olasz harsonás G. G. Lomuto szólójátékával.
A világhírű magyar zeneszerző, és karmester Eötvös Péter, Paris-Dakar című műve volt a második ilyen kaland a zenekar életében. Ez esetben Vajda Gergő dirigálása alatt, és Gőz László harsona játékával, CD lemezfelvételen közreműködött az együttes.
2001 szeptemberében került sor a Budapest Jazz Orchestra első CD-jének felvételére. A már korábban említett Budapest Jazz Szvit az első olyan darab, amely a zenekarnak íródott, így kézenfekvő volt, hogy az együttes első zenei kiadványának témájául szolgáljon. Az album 2002 januárjában látott napvilágot a BMC kiadó gondozásában (BMC CD 065).
2002 februárjában ismét óriási sikert hozott, az ezúttal már második alkalommal a BJO-ra kiélezett „Dobos farsang”.
2002. április egy újabb lemezfelvétel. Kutató és tanulmányozó munkánk összefoglalásaként, a zenekar óriási repertoárjából kiválogattuk a big band irodalom legjellemzőbb darabjait. A budapesti Stefánia Palota természetes akusztikáját kihasználva, koncertfelvételen rögzítettük „Big band Legendák” című dupla CD-nk anyagát.
A műfaj különböző stílus irányzatai szolgáltak alapjául annak a koncertsorozatnak, amely a 2002/2003-as évad szeptembertől májusig terjedő időszakára terveztünk. A dixieland, a be bop, a swing, a latin muzsika, a cool, mind-mind egy speciális megszólalást kapnak a nagyzenekari előadástól. A kilenc részes sorozatban még a kortárs szerzők big band-ra írt darabjai is helyet kaptak.
Duke Ellington szenzációsnak mondható örökérvényű Sacred Concertjét újból elővettük, leporoltuk, és a teljesen újrahangszerelt (ezúttal természetesen a BJO-ra) darabot a Honvéd Együttes férfikarával és Tisza Bea szólóénekével tűztük műsorra 2002 decemberétől.
2003 márciusában, a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretein belül adott koncerten közös koncertet adtunk a világhírű Dave Liebman amerikai szaxofon művésszel. A zenekar és Liebman tökéletes összhangban keltette életre Fekete-Kovács Kornél: „A Vándor” (The Wayfarer) című darabját. Az előadás után rögzített stúdió felvétel az együttes szeptemberben megjelenő új lemezének zenei anyagául is szolgált.
2003 júliusa ismét újabb elismerést hozott az együttesnek: meghívást kaptunk két koncertre a Montreux Jazz Fesztiválra. Az óriási közönség sikerrel fogadott Budapest Jazz Szvit a szakmai hallgatóság köreiben is elismerésre talált.
A 2003-as év, nyári fesztiváljainak sorát a Budapest Jazz Fesztiválon zárta. A már egy koncert és lemezfelvétel kapcsán megismert kiváló amerikai szaxofonos, Dave Liebmannal adott közös koncertünk méltó befejezése volt a nyári szezonnak. Büszkék vagyunk rá, hogy az első alkalommal megrendezett rendezvény produkciói közé tartozhattunk.
Alig egy hónap elteltével, a Budapesti Őszi Fesztivál keretein belül újabb világsztár vendégjátékát élvezhettük. A méltán világhíres Peter Erskine és a Budapest Jazz Orchestra közös koncertje egyaránt elnyerte a közönség és a jazz szakma tiszteletét és tetszését egyaránt. Az előadást a Magyar Rádió rögzítette.
Horgas Eszter, Al Di Meola, Malek Miklós, Nagy János és a Budapest Jazz Orchestra közös produkcióban öltöztette új köntösbe Bizet Carmen-jét, a Budapest Sport Aréna színpadán, 2003 novemberében.
2003. December 8.- án látott napvilágot az együttes második CD-je, melyet Dave Liebman-nel közösen készített a Budapest Jazz Orchestra. Elérhető, Human Circle címmel, a BMC kiadó gondozásában.
Az album a külföldi bemutatkozást követően a szakmai sajtó legkiválóbb elismeréseiben részesült. A francia Telerama című kulturális lap ffff (a maximális elismerés) értékelte, a JAZZMAN az év legjobb lemezeinek járó CHOC díjjal jutalmazta, és a kifejezetten komolyzenei szaklap, a Mon de la Music is négy csillagot **** adott neki.
Kiemelt szerepet kapott az együttes életében, a 2004. januárjában adott koncertünk. A franciaországi Cannes-i fellépésünk alkalmával, a már Magyarországon korábban bemutatásra került Paris-Dakar című darabot játszhatta a zenekar. A világhírű MIDEM fesztivál alkalmából a szerző Eötvös Péter a The Best Living Composer díjat kapta. A díjátadó ceremóniát megelőző szerzői koncert részeseiként megtisztelve éreztük magunkat, és ez úton is köszönjük a Budapest Music Center által felkínált lehetőséget, és gratulálunk a díjhoz.
2004. áprilisában, a Honvéd Együttes kezdeményezésére, egy nem mindennapi produkciónak lehettünk részesei. A kortárs magyar költők verseire íródott megzenésítések olyan magyar zeneszerzők tollaiból születtek meg, mint Szakcsi Lakatos Béla, Szabados György, Binder Károly és Wolf Péter. A darabokat kifejezetten a Budapest Jazz Orchestrára, és a Honvéd Férfikarra hangszerelték. A nagysikerű bemutatón közel 500 néző élvezte a darabok ősbemutatóját a Millenáris Teátrumban.
Ez év kiemelt eseménye a szeptemberben megrendezésre került MOL Jazz Fesztivál volt. Szólistánkkal a legendás Johnny Griffinnel nagy sikerű koncertet adtunk az alkalmi "koncertteremként" felállított Közraktár utcai sátorban.
Holland-magyar jazzfesztivál került megrendezésre 2005 tavaszán a Fonóban, amelynek nagy örömünkre mi is részesei lehettünk. Stílszerűen egy holland muzsikussal léphettünk fel, David Kweeksilver (klarinét) személyében. Bob Mintzerrel adott közös koncertünk volt ez év csúcspontja. Augusztusban egy nagyszabású rendezvényen léphettünk fel, ahol a szervezők nagy örömünkre a nemzetközi jazz élet egyik legjelentősebb muzsikusát kérték fel a közös produkcióra. Szeptemberben folytatódott a MOL Jazz Fesztiválok sorozata. Ez alkalomból Jasper van't Hof (zongora) látogatott el hozzánk Hollandiából. A következő hónap jelentős eseménye a művészeti vezetőnk személyének változása. Fekete-Kovács Kornél elhagyta zenekerunkat és helyére Elek Istvánt kértük fel.
A 2006-os év már az új vezetés jegyében indult. Nem felrúgva értékeinket és elért eredményeinket, de némileg megváltozott koncepcióban kezdtünk el dolgozni. Folytattuk 2005 őszén elindított koncertsorozatunkat a Szépművészeti Múzeumban, ahol számos új mű bemutatására került sor és meghívhattunk kiváló szólistákat is. Zenekarunk meghívást kapott a Debreceni Jazz Napokra, amit 2006 szeptemberében rendeztek meg. Vendégünk a kiváló amerikai jazzénekes Kevin Mahogany volt, akivel néhány nap múlva nagy sikerű koncertet adtunk a bécsi Reigen Klubban is. Lehetőség adódott számunkra, hogy ennek a találkozásnak kapcsán felvételeket készítsünk e nagyszerű énekessel, amit egy közös lemez dokumentál. 2006 őszén két koncertsorozatot indítottunk útnak. Az egyiket hasonlóképpen az előző évhez a Szépművészeti Múzeumban rendeztük, a másikat a nagy zenei tradíciókkal rendelkező Royal Hotelben. Ez utóbbi különlegessége volt, hogy Tommy Víget, az Egyesült Államokból hazatelepült jazz vibrafonost is a szólistáink között láthattuk.
Koncertsorozatok és stúdiómunkák jellemezték a 2007-es év első felét. Elkészült "Everything's Alright" (Minden rendben) című lemezünk, melyen saját kompozíciók és hangszerelések hallhatók, a már említett, Kevin Mahogany énekes közreműködésével. Rövid "pihenés" után belekezdtünk egy újabb nagy projectbe: Oláh Kálmán, Bartók ihletésű műveit vittük fel hanghordozóra. (A CD megjelenése 2008 első felében várható!) Júliúsban a nagyszerű trombitás, Ladislav Fidri meghívására jártunk Eszéken és sikerült a helyi közönséget is meghódítani közös produkciónkal. Októberben egy különleges felkérésnek tettünk eleget. Zenekarunkat kértek fel a Macskafogó című rajzfilm második része zenei anyagának feljátszására. Ez a feladat nagyon érdekes és megtisztelő is volt számunkra.
Következő Fellépések
Az adatbázis nem tartalmaz fellépést.
Tagok
Galériák
2009 11 05 BJO a BJC-ben
Muzsikus Portál

Marosi Zoltán

Marosi Zoltán

Marosi Zoltán harmonikás, a Harmonicum, a Fritz-Marosi Quartet és az Etnograd produkciók zenésze, aki a balkáni dallamok és a jazz mellett más műfajokban is otthon van.

Fellépései

Muzsikus Kávéház

Muzsikus Kávéház

Muzsikus Kávéház. Õrmezõ tízemeletes házai között 2004-2012 között működött a Semmelweis Tibor és Péter Héderi Andrea által létrehozott csodálatos ékszerdoboz, ami - Pick Róbert koncertszervezésében - a muzsikusok háza lett pár év alatt.

Események

Légy mindig naprakész!
Iratkozz fel hírlevelünkre és kapd meg elsőkézből a legfrissebb, legérdekesebb híreinket és koncertajánlóinkat!

E-mail cím:

        

Média
Média
Média
Média
China maximum Hydrocarbon Resin manufacturer.